Syftet med en jobbannons är att attrahera rätt kandidater att skicka in en ansökan, inte att få in så många ansökningar som möjligt. Men hur skriver du en bra jobbannons? Karin Ahlberg är copywriter på Coreworkers som ligger bakom många framgångsrika rekryteringskampanjer. Här delar hon med sig av sina kunskaper.
Jag har fått i uppgift att skriva en jobbannons. Hur tar jag mig an uppgiften?
Börja med att intervjua den rekryterande chefen. Ställ en fråga om vad som är viktigast och acceptera inte en lång kravlista till svar. För att veta hur du ska tala till personen du söker behöver du förstå målgruppen. Vilka uttryck är attraktiva? Är någon teknik extra spännande? Tilltalar möjligheten att resa? Det är också viktigt att du har ett utifrån-och-in-perspektiv.
Hur ska jag tänka rent textmässigt?
Upplägget bör vara detsamma för alla annonser, oavsett vilken tjänst det handlar om. Det ger ett mer professionellt intryck och det är HR-avdelningens ansvar att skapa en mall med enhetliga riktlinjer. Jag arbetade med ett företag vars annonstexter alltid började med att beskriva enheten. Det blev en mycket vassare annons, när vi vände på innehållet och presenterade summeringen först. En god regel är att det viktigaste ska presenteras högst upp. Börja gärna med en inledande fråga. Vill du bidra till morgondagens robotteknik?, är ett exempel på hur du talar direkt till mottagaren.
Kan du ge exempel på några absoluta no-no:s?
Självklart ska språket vara bra. Stavfel och särskrivningar ger ett onödigt oproffsigt intryck. Du bör även undvika floskler som “många bollar i luften”, “du är driven” och “spindeln i nätet”. Välj andra sätt att beskriva det du vill säga och visa att det är någon som har lagt ner energi på texten. Punktlistor är heller inte jättekul, förutom när det handlar om många tekniska krav. Skriv hellre på ett levande och säljande sätt i brödtexten.
Tio tips på hur du skriver en bra jobbannons:
- Intervjua rekryterande chef
- Förstå målgruppen – vilka uttryck attraheras de av?
- Anta ett utifrån-in-perspektiv
- Säkerställ ett enhetligt upplägg med hjälp av en mall
- Det viktigaste högst upp och tala direkt till mottagaren
- Var tydlig med vilken kandidat du söker och vad de blir en del av
- Använd ett bra språk, undvik punktlistor och floskler
- Beskriv karriärmöjligheterna på företaget
- Håll dig till sanningen
- Våga vara kreativ! Är en traditionell annons rätt kanal för dig att hitta rätt kandidater och sticka ut? Eller kan rörligt material eller VR-teknik hjälpa dig att locka den målgrupp du är ute efter?
Digital rekrytering = effektiv rekrytering
Oavsett om du representerar privat eller offentlig verksamhet har Visma Enterprise en lösning på hur du kan effektivisera din rekrytering.
Offentlig verksamhet: Visma Recruit – hanterar > två miljoner ansökningar/år och används av 25 tusen chefer och rekryterare inom offentlig sektor.
Privata företag: Visma EasyCruit – en flexibel online-lösning med många smarta funktioner. Testa kostnadsfritt i 30 dagar!
[button color="blue" size="medium" link="https://www.visma.se/rekrytering/recruit/" target="blank" ]Läs mer om Visma Recruit[/button] [button color="blue" size="medium" link="https://www.visma.se/rekrytering/easycruit/" target="blank" ]Läs mer om Visma EasyCruit[/button]