Tillbaka till huvudmeny

Så undviker du att bli lurad av bluffbolagen

Falska tjänster och hackade e-postkonton. Bedrägerierna mot kommuner och regioner blir allt mer komplexa och svåra att upptäcka. Här är några metoder du bör se upp med – och tips på hur du kan arbeta förebyggande.

En medelstor kommun hanterar tusentals fakturor varje år. Inte så konstigt att bluffbolagen ser en chans att tjäna pengar. Bedragare är särskilt aktiva under sommaren, när det ofta är vikarier på plats. Genom att vara medveten om vanliga metoder och jobba förebyggande kan du minska risken att drabbas.

Fakturabedrägeri

En av de vanligaste bluffakturorna som skickas till kommuner är fakturor för tjänster eller produkter som aldrig har levererats. Med falska företagsnamn försöker de lura dig att betala för något som du inte har beställt, eller kanske saknar kunskap om. Ibland är det fråga om påhittade krav, eller krav där det mycket finstilt anges att det är fråga om ett “erbjudande”.

Falska IT-tjänster

Bluffbolagen kan försöka utnyttja kommunens stora IT-infrastruktur genom att skicka fakturor för tjänster eller licenser som aldrig har levererats. Den här typen av fakturor ser ofta ut som om de kommer från välkända leverantörer.

På uppdrag av chefen

Genom hackade e-postkonton och falska fakturor blir ekonomiavdelningar lurade att själva utföra överföringar direkt till bedragarna, i tron om att det är på direktiv av sin chef.

Hur kan du undvika att bli lurad?

Här är det goda betalningsrutiner och noggranna attester från ansvariga beställare som gäller. Kontrollera alltid nya leverantörer innan de läggs upp i leverantörsregistret.

Automatisk kontroll av leverantörer

Du som har Visma Affärslösningar kan lägga till tjänsten leverantörskontroll som vi levererar i samarbete med vårt systerbolag Inyett. Tjänsten hjälper dig att upptäcka om dina leverantörer till exempel saknar F-skatt eller har betalningsanmärkningar.

Om du redan har betalat…

Bestrid alltid en bluffaktura. Det gör du enklast genom att meddela motparten per e-post eller vanlig post att fakturan bestrids på grund av att varan eller tjänsten inte har beställts. Var noga med att dokumentera alla åtgärder.

Tips till medarbetarna!

Kommuner och regioner köper aldrig varor eller tjänster av telefonförsäljare. Det finns några enkla råd från SKR som ni kan följa om en försäljare ändå ringer eller skickar mail.

  • Bekräfta aldrig påstådda avtal eller att det tidigare funnits ett avtalsförhållande.
  • Svara aldrig ja på orderbekräftelser eller andra formuleringar som kan antyda att någonting beställs eller har beställts.
  • Var försiktig med att bekräfta olika påståenden eller kontaktuppgifter per telefon eller e-post. Hänvisa hellre till kommunens/regionens webbplats.