I dag görs det cirka 18 000 offentliga upphandlingar och den offentliga affären omsätter omkring 700 miljarder kronor i Sverige per år. Det finns alltså många goda affärsmöjligheter för dig som leverantör. Det är tryggt att göra affärer med offentlig sektor då de inte påverkas av låg- eller högkonjunktur på samma sätt som den privata marknaden.
Offentlig sektor möjligheternas marknad
Offentlig sektor kan ses som möjligheternas marknad och det första du som småföretagare kan göra är att börja bevaka upphandlingar som är relevanta just i din bransch. Därefter väljer du ut rätt upphandlingar att delta i. Om du förstår den offentliga marknaden och vad som efterfrågas har du större chans att vinna upphandlingar.
Idag ser jag många företag som lyckas tänka nytt och många företag och myndigheter blir allt flitigare på att ta en tidig dialog i den offentliga upphandlingen.
[highlight]Innan du kommer i gång med affärer med offentlig sektor vill jag ge dig några handfasta tips:[/highlight]
- Börja enkelt
Börja smått och koncentrera dig på en affär som du vet att du klarar av utan problem. Myndigheter värdesätter trygga affärer, så börja i liten skala om du inte är en stor och känd aktör. Det är lättare att vinna ett mindre kontrakt. - Kartlägg din marknad
Förstå din marknad och dess utmaningar, prioritera rätt affärsmöjligheter och tänk långsiktigt. Analys är en nyckelfaktor för att lyckas med upphandlingsarbetet. - Bevaka upphandlingar som är relevanta för din bransch
Genom att använda en bevakningstjänst kan du snabbt och enkelt se vilka upphandlingar som är aktuella just för dig och din bransch och region. Med en bevakningstjänst får du information om relevanta upphandlingar och kan snabbt fatta ett beslut om ni ska delta i upphandlingen eller inte. - Prata med upphandlaren
Våga ta en tidig dialog med upphandlande myndighet och ge konkreta förslag om hur en lyckad upphandling ska utformas. Hjälp upphandlaren att köpa rätt och förstå sina behov. Tänk på att boka mötet i god tid innan avtalet går ut och innan den nya upphandlingen annonseras ut på nytt. - Skapa en effektiv anbudsprocess
En väl genomförd marknadsanalys skapar också grunden för en lyckad anbudsprocess. För att lyckas med sitt anbudsarbete är det viktigt att planera. Om man är proaktiv i sitt anbudsarbete så skriver man bättre anbud vilket både spar tid och pengar. Ett väl genomfört grundarbete ökar dina chanser att vinna upphandlingen. - Lär av vinnarna
Du kommer inte att vinna varenda upphandling, men du kan lära dig något i varenda en. Efter att upphandlingen avslutats, begär ut det vinnande anbudet och kolla varför det vara bättre än ditt. Var texten bättre formulerad än min? Hade konkurrenterna ett smartare erbjudande än mitt? Eller var mitt pris för högt? Ta med dig dessa lärdomar till nästa upphandling.
Om du som företagare har rätt information kan du ta strategiska beslut som leder till goda affärer. Med Visma Opic Upphandlingskoll får du massor med sökbar information som hjälper dig när du säljer till offentlig sektor. Allt tillgängligt i ett användarvänligt, webbaserat verktyg som självklart fungerar lika bra att använda i mobilen och surfplattan som i datorn.
Med Visma Opic Upphandlingskoll missar du inga affärer – vi bevakar offentlig sektor åt dig!
Oscar Axelsson, Expert Proaktiv försäljning Offentlig Sektor – Visma Commerce