Hur ett företag hanterar sina sociala kanaler säger en hel del om dess varumärke. Finns de där för sina fans (och kritiker)? Är innehållet aktuellt och relevant för målgruppen? Bryr sig någon överhuvudtaget? Att regelbundet komma på ämnen och skriva inlägg i sociala medier kan vara både tids- och energikrävande. Tack och lov finns det tjänster som gör det lite enklare att hantera sina sociala kanaler.
Planera och schemalägg inlägg – men var flexibel
Börja med att välja kanaler som är rätt för er verksamhet. Det är bättre att vara aktiv på ett par plattformar som är relevanta för företaget än att vara utspridd och urvattnad på samtliga. Undersök var målgruppen hänger och maximera närvaron där.
När ni ringat in kanalerna ni vill verka på är det dags att skapa innehåll. För att undvika paniken att stå utan inlägg kan det vara smart att skapa en redaktionell kalender med ämnen och publiceringstider.
Avsätt tid för att planera och skriva inlägg i förväg. Skapa läslistor med Feedly för nyheter och inspiration. Men planera inte för långt i förväg, ni behöver också utrymme för att kunna fånga upp det senaste inom branschen och snackisar i media.
Jag och mitt team använder Trello för att organisera och schemalägga inlägg. Vill man inkludera flera personer i organisationen och skapa hela social selling strategin i ett flöde finns Coschedule. Är företaget på Facebook finns en inbyggd funktion som automatiskt postar inlägg enligt schema. Vill man posta inlägg för flera plattformar samtidigt och följa upp resultatet finns HootSuite.
Om man befinner sig på resande fot och vill sköta sina sociala medier via mobilen är EveryPost en smidig tjänst. Och vill man inte slösa dyrbara tecken i sitt Twitter-inlägg kan det vara smart att förkorta URL:er med bit.ly, som även följer upp klick.
Digitalisering i all ära, men glöm inte bort den mänskliga kontakten. Ha uppsikt över kommentarsfälten och svara snabbt på frågor. Var personlig (men professionell). Sociala medier är en direktlänk mellan er verksamhet och era kunder, ta väl hand om dem.
Det finns många processer som kan automatiseras för en enklare och effektivare dag på jobbet. Läs gärna bloggserien 7 steg för dig som vill kickstarta företagets digitalisering för tips. Den sista delen i serien kommer att publiceras efter Vismas Julkalender.