Ditt bolag kanske har fusionerats med ett annat eller på annat sätt fått en kraftigt ökad försäljning och en mer komplicerad redovisning. Med andra ord, dags att se över valet av ett nytt affärssystem.
Vad är då bästa lösningen? Ett system som är enkelt och passar dina behov just idag eller ett system som är avancerat och passar dina framtida behov? Ett system som fyller dina behov idag har du kanske snart vuxit ur och får då lägga mycket manuellt arbete på att få ordning och reda på siffrorna. Med ett system som är mer avancerat slipper du förmodligen extra manuellt arbete men å andra sidan kostar ofta ett sådant system lite mer.
Tyvärr är det många företag som fastnar i det enklare systemet eftersom de gärna utgår från dagens behov. Vad de ofta missar är all den manuella tid som går åt för att skapa rapporter, hantera reseräkningar och andra utlägg, in- och utbetalningar, etc. Totalt sett blir det dyrt och inte effektivt alls. Sedan har jag full förståelse att man inte vill lägga pengar på ett system som är för stort för ert behov idag.
Svaret är ett skalbart affärssystem
Satsa på ett affärssystem som är skalbart. Med det menar jag ett system som ditt företag enkelt kan växa med. Ett system som har basfunktioner kring ekonomin och där du kan, i den takt du mäktar med, addera fler användare och eventuella tilläggstjänster för exempelvis lagerhantering, bankbetalningar och reseräkningar. Ett skalbart affärssystem är oftast webbaserat och kan användas från vilken enhet du vill, bara det finns en uppkoppling.
Skalbart affärssystem var lösningen för Espresso Gear
Precis likadant var det för Espresso Gear, ett innovativt företag med fokus på den moderna kaffemarknaden. De säljer allt för den moderna baristan, både i Sverige och internationellt. I takt med att omsättningen ökade började det tidigare affärssystemet kännas begränsat och det tog mycket tid från affären och verksamheten på grund av manuell hantering.
De senaste tre åren har Espresso Gears omsättning ökat med 40 procent varje år och ökningen ser ut att fortsätta. Espresso Gear behövde därför ett nytt system som kunde hantera företagets expansion. Kraven var att systemet skulle vara webbaserat, automatisera administration och kunna hantera lagerflödet.
Valet föll på Visma.net och bolagets vd, Fredrik Gorthon, menar att trots att de inte är en så stor organisation är han mycket glad att de bytte till Visma.net. Nu har de en bra bas och ett flexibelt och skalbart affärssystem som de kan växa med. Dessutom gör de automatiserade funktionerna i Visma.net att de sparar tid och får en bättre överblick över sin affär.