Tidstjuvar i arbetet är något som vi alla brottas med.
Som regionsansvarig för Visma Construction Suite pratar jag nästan dagligen med företag inom bygg- och entreprenad om detta, med fokus på hur man kan underlätta. Att digital tidrapportering kan lösa mycket av detta är de allra flesta medvetna om, jag upplever dock att många inte vet så mycket mer – exempelvis hur mycket tid man faktiskt kan spara, hur mycket manuellt arbete som kan rationaliseras bort och hur tekniken faktiskt kan hjälpa oss att jobba både smartare och mer effektivt.
Att digitalisera kan också ha rent ekonomiska fördelar, vilket bland annat Vismas Digitaliseringsindex 2019 visar. Rapporten visar tydligt att verksamheter som kommit långt i sin digitalisering har högre lönsamhet per anställd, jämfört de som inte kommit lika långt.
Snabb överblick av OB och övertid
Här kommer ett konkret tips som avsevärt förenklar och kan spara er mängder av tid (och inte minst minska frustration).
Vi har utvecklat en tjänst som kan kopplas på vår lösning för digital tidrapportering. Tjänsten baseras på regler som sätts gällande OB- och övertidsscheman och sorterar ifyllda arbetstidsformulär automatiskt baserat på tiderna som skrivits i dem, dessutom enligt era kollektivavtal. Med detta får administratörer av lösningen en direkt översikt av OB- och övertider, som alltid finns lättillgänglig i realtid. Självklart kan också all data laddas ner i rapporter, och exporteras till externa system.
Genom att komplettera er digitala tidrapportering med detta har ni alla möjligheter att helt eliminera behovet av manuell administration kring lönegrundande tidrapporter, tack vare att allt “sköter sig själv” och alltid finns där när ni behöver det.
Sammanställ tid i lättlästa kolumner
Min kollega Patricio som varit direkt involverad i utvecklingen av tjänsten framhäver speciellt att man kan ha olika arbetstidsgrupper med en OB-klocka per grupp, eller välja att ha en generell. Samt att man enkelt kan skapa lättlästa kolumner som sammanställer de olika OB- och övertiderna för var och en av medarbetarna.
En stor fördel med tillägget är att all information gällande OB1, OB2 och övertider hamnar direkt under rubriken “arbetstider” i tidrapporteringen, förklarar han.