Region Gotland har nyligen avslutat ett test med Kwick – en plattform för digitala kvitton.
– Testanvändarna tyckte att det underlättade kvittohanteringen och gjorde det smidigare att göra kortköp. Nu låter vi alla 250 kortanvändare börja använda lösningen, säger Mikael Wollbo, inköpsansvarig på Region
Gotland.
När det nu räcker med att bara ta en bild av kvittot i stället för att skicka in det varje gång blir det enklare att hålla ordning på alla kvitton och visa vad köpet gällde.
– Kortköpen står för liten del av vår inköpsvolym, men genererar mycket arbete. Så vår förhoppning nu är att Kwick-appen och den automatiska kopplingen till ekonomisystemet ska underlätta både för kortanvändarna och för vår administrativa personal och på så sätt effektivisera vår kvittohantering betydligt.
Lösningen går även att integrera med ett fakturahanteringssystem vilket eliminerar i stort sett allt manuellt arbete med kvitton. Region Gotland får in kvitton från parkeringsautomater i Visby på så sätt.
– Vi har byggt en infrastruktur där vi hjälper partners som taxibolag, flygbolag och parkeringsföretag att leverera digitala kvitton direkt in i sina kunders system. Medarbetarna behöver bara betala med sitt företagskort och sedan sker hela kvittohanteringen automatiskt, säger Rickard Holmén, vd på Kwick.
Tre fördelar med digitala kvitton:
- Besparingspotential
Spara tid och pengar med automatiserat flöde och digital arkivering. - Skippa papperstrassel
Få kvitton digitalt i Proceedo eller annan fakturahanteringslösning. - Minskad miljöpåverkan
Reducerat antal papperskvitton bidrar till ett mer hållbart samhälle.