För andra året i rad ställde Visma Retail ut sin mjukvara under den stora retail-techmässan EuroCIS i Düsseldorf. Olof Henriksson, omnikanalexpert, noterade stora skillnader mellan svensk detaljhandel och den övriga europeiska marknaden.
– Ute i Europa pratas det fortfarande om att man vill bli mer mobil med sin mjukvara. Vi förstod snabbt att detaljister fortfarande sitter med gamla, egensnickrade backoffice-lösningar som inte ger det utrymmet för flexibilitet som behövs idag, berättar Olof Henriksson.
Som utställare på EuroCIS fick Olof Henriksson och hans kollegor träffa många Europeiska detaljister som var på plats för att inspireras och tanka in kunskap om detaljhandelsbranschen. Han berättar att även i Sverige har tillgången till butikskedjans backoffice varit begränsat till stationära datorer på huvudkontoret eller baklagret. Att man numera kan samla all data på ett och samma webbaserade ställe, och därmed arbeta helt mobilt, har underlättat den dagliga verksamheten enormt.
Henrik Waltersson och Olof Henriksson demonstrerade ett urval av Visma Retails lösningar i HPs monter under EuroCIS 2018 i Düsseldorf – Europas största teknologimässa för detaljhandeln.
– När vi på mässan demonstrerade hur en modern svensk detaljhandel kan fungera fick vi enormt positiv feedback. Idén om att kunna göra backoffice-aktiviteter direkt från butiksgolvet visade sig vara särskilt tilltalande, säger Olof Henriksson.
Samlad och tillgänglig data
På mässan demonstrerade Visma Retail att man direkt från butiksgolvet kan administrera sysslor som att lägga beställningar, sköta ordermottagningen, uppdatera lagersaldo och göra lagerkorrigeringar. Detta effektiviserar den dagliga verksamheten och frigör tid för personalen att ta sig an andra uppgifter. Med en mobil enhet som till exempel en tablet, eller till och med en mobiltelefon, kan det administrativa skötas helt oberoende av tid och plats.
– Vi ser att branschen vill ha one single source of truth, vilket svensk detaljhandel har kommit väldigt långt med. I vårt affärssystem för detaljhandel är all data centraliserad, vilket gör att man kommer åt all tänkbar data på en och samma gång. I slutändan ger det en väldigt enhetlig upplevelse som verkligen gynnar konsumenten.
Med ett centraliserat och mobilt system får butikspersonalen enkelt fram kundens personliga erbjudanden, och kan exempelvis höja servicenivån med att snabbt kolla lagersaldo i närmsta butik för att sedan reservera, eller till och med beställa, en vara åt kunden. En viktig pusselbit i dagens strävan efter sömlösa kundupplevelser.
Svensk detaljhandel imponerar
Något ytterligare som imponerade på mässbesökare var möjligheten till att köpa modulbaserad mjukvara.
– Just att endast behöva köpa det man faktiskt har behov av, som till exempel en kampanjfunktion eller en PIM-lösning, verkar än så länge vara ovanligt söder om Skandinavien, berättar Olof Henriksson.
Han konstaterar att det som idag har hunnit bli en självklarhet för många stora svenska detaljhandlare vad gäller mjukvara och flexibilitet, är en spännande framtidsmöjlighet för andra. Detaljister ute i Europa är fortfarande vana att köpa tredjepartslösningar som kostar multum att integrera med befintliga system.
– Besökarna blev fascinerade när vi berättade att vi erbjuder våra kunder en helhetslösning där vi själva äger allt de behöver, och därmed har standardiserade integrationer som redan fungerar sömlöst med övriga lösningar. Det är kul att se hur svensk detaljhandel imponerar, avslutar Olof Henriksson.
Visma Retail har i samarbete med Market summerat de fem största trenderna inom retail just nu.