Från och med årets vintersäsong kommer Ski Classics – den internationella långloppstouren – att bära namnet Visma Ski Classics. Touren består idag av tio av världens mest prestigefyllda skidevenemang, från Marcialonga i Italien till Vasaloppet i Sverige och Birkebeinerrennet i Norge.
Ski Classics, som ofta kallas ”skidåkningens Tour de France”, är bland de tuffaste utmaningarna som finns inom tävlingsskidåkning. Det är också en av de snabbast växande publiksporterna. Varje säsong deltar 25 professionella team och 50 000 skidmotionärer i de olika evenemangen.
Tack vare titelsponsringen kommer Vismas varumärke exponeras mot miljontals människor i hela Europa. Vårt varumärke kommer att gå från att enbart vara känt i branschen till att vara ett varumärke gemene man kan relatera till.
För många är detta ett oväntat drag från en koncern som hittills har varit ganska nischad i sin marknadsföring.
Vi kommer att använda denna exponering för att skapa
positiva erfarenheter mellan skidåkare, publiken
och vårt varumärke.
20 miljoner tittare i 70 länder
Tävlingarna i touren tv-sänds i mer än 70 länder runt om i världen och lockar över 20 miljoner tittare. Visma kommer att använda denna exponering för att skapa positiva upplevelser mellan skidåkare, publik och vårt varumärke.
För miljontals tittare hemma, publiken på arenorna, de 50 000 skidåkare som tränar hundratals timmar under året, och för de professionella idrottarna som kämpar för medalj kommer Visma bli en integrerad del av upplevelsen.
“A perfect match”
En av anledningarna till att valet föll på Ski Classics är att längdskidåkning rimmar väl med Vismas nordiska identitet. Det är dessutom en av de mest populära och folkkära vintersporterna i vår region.
Ski Classics representerar också en kultur av att anstränga sig till det yttersta. På samma sätt strävar de olika bolagen inom Visma alltid efter att bli ännu bättre. Touren står för prestationer och vinnande – men också för gemenskap och sportsmannaskap. Att tävla kräver styrka, spänst, karaktär och förmågan att uthärda motgångar och tuffa miljöer. Dessa är alla positiva egenskaper och värden Visma och Ski Classics har gemensamt.
Precis som Visma har Ski Classics en kraftig tillväxt. Allt eftersom tävlingen växer och blir en ännu större sporthändelse kommer även namnet ”Visma Ski Classics” bli alltmer väletablerat.
En gemensam passion
Visma har haft en snabb tillväxt under de senaste åren. Vi har expanderat utanför Norden till Lettland, Nederländerna, Rumänien, Litauen och Polen. Med den bakgrunden är det extra viktigt att vi upprätthåller en stark intern kultur.
Därför har vi letat efter något som kan knyta vår organisation ännu närmare varandra. Något utöver kontoret och vår dagliga verksamhet, något som överskrider divisioner och länder. Detta ”något” hittade vi i Ski Classics.
Utöver den uppenbara marknadsföringen och varumärkesexponeringen sponsringen ger kommer den också att fungera som en plattform där våra affärsenheter kan ha aktiviteter för partners, kunder och anställda.
Arbetet börjar nu
Sponsorsamarbetet har stor potential, men än så länge är det bara potential. Vi själva måste fylla det med värdefullt innehåll och positiva upplevelser. Arbetet med att få ut det mesta av denna möjlighet börjar här och nu.
Hur tycker du att Visma bör använda detta sponsorskap? Kommentera gärna!