Under min julledighet tog jag mig extra tid att fundera kring trender inom vår bransch. Vad blir nästa stora trend? Vad är viktigast att vi på Visma fokuserar på för att vara det bästa alternativet och den bästa leverantören för våra kunder nu och framöver?
Jag har läst en del om Augmented reality (AR) och (Artificial Intelligence) (AI) och inte minst… Machine learning (ML). Vilken betydelse kommer detta ha för oss i framtiden?
Kommer vi inom loppet av några år inte att klara oss utan detta? Kommer tekniken ta över våra jobb?
Jag tänker osökt på hur snabbt det gått för oss att fylla hemmet med teknik – prata med kylskåp, släcka och tända lampor, spela musik och söka information. Vi står helt klart inför en spännande framtid och det vi säkert vet är att vårt sätt att jobba, registrera arbetstid och skapa fakturor kommer att förändras. På Vismas innovationscenter i Kosice, Slovakien som öppnades för drygt två år sedan jobbar ett hundratal utvecklare dedikerat med AI och robotteknik, utöver de flera tusental utvecklare runt om i Europa som dagligen fokuserar på utveckling av våra produkter – som bolag har vi utan tvekan muskler att ligga i framkant.
Prata in din tidrapport
Det behöver heller inte alltid vara de stora innovationerna som underlättar vardagen. Något jag ser fram emot att hjälpa företag med i år är att dra nytta av möjligheterna med röststyrning. Att bygga in röststyrning i sitt tid- och projekthanteringsverktyg kan vara ett stort steg mot en enklare vardag. Kan det göra skillnad? Tänker du kanske. Det är väl inte så omständligt att logga in och rapportera någon gång i veckan eller kanske någon gång i månaden?
Självklart fungerar även just det… men… jag har räknat lite på det. Låt oss säga att vi svenskar arbetar i genomsnitt 45 veckor per år. Är du helt säker när du loggar in och tidrapporterar manuellt en gång i månaden att ingen debiterbar tid missas? Minns du tex om du hämtade barnen från förskolan klockan 15:30 eller 17:00 förra tisdagen?
Någon timme här och någon timme där blir snabbt många timmar (och mycket pengar)
Kanske låter det inte som någon stor sak, men för en arbetsgivare kan det dessvärre vara en katastrof. Låt oss säga att ett konsultbolag med tio anställda missar fem timmar debiterbar tid var månad och anställd á 1000 kr så är detta 50 000 kr i månaden som bolaget går miste om, än värre 550 000 kr per år (räknat på 11 månader). Nu börjar vi prata stora summor som bolaget går miste om, kanske hade just dessa debiterbara kronor kunnat användas för att skapa ytterligare möjligheter för verksamheten?
Vi på Visma vill att det ska vara lika enkelt att tidrapportera som att uppdatera era där hemma om att ni är på väg hem, eller kanske like:a den där bilden på Instagram. Oavsett om du arbetar som byggkonsult, arkitekt eller kanske på en pr-byrå så skall det inte finnas några jobbiga hinder för att sköta er tidrapportering på ett enkelt och smidigt sätt. “Tid är pengar” är en väldigt konkret sanning när det kommer till tidrapportering.
Därför har vi gjort det enkelt att bygga in röststyrning i Visma.net Project Management, så att du och dina kollegor kan tala in er tid på ett smidigt sätt. Ni kan självklart också använda vår app som är nästan lika enkel. Eller logga in via webben. Här finns alla möjligheter och inga hinder, och det är definitivt inte krångligt att tidrapportera.
Vi visar och berättar gärna mer om vår lösning för tid-och projekthantering, samt hur ni kan använda er av röststyrning för att rapportera in er tid.