Den 10 april genomförde vi webbinaret TendSign Anbudsgivare – så förbereder du dig på bästa sätt! Där gick våra TendSign-experter igenom hur ett väl genomfört anbudsarbete ökar dina chanser att vinna upphandlingen.
Webbinaret blev en succé med totalt 661 deltagare som gav de samlade betyget 70 av 100, vilket vi är väldigt nöjda med.
Hade du inte möjlighet att delta ger vi dig nu en ny chans. Klicka på länken nedan för att se och lyssna till våra experter från webbinaret som tipsar om hur du kan effektivisera ditt anbudsarbete.
Positiv feedback från deltagarna
Vi är glada att så många lämnade positiva kommentarer och att många fick svar på sina frågor. Flera sa att de även fick nya ideér om hur man kan svara på elektroniska anbud i Visma TendSign och de fick nya insikter om vikten av ett bra förarbete för att öka möjligheterna att vinna affärer.
Under webbinariet gick vi igenom:
Hur ser marknaden ut i Sverige, vilka upphandlingssystem används och hur är marknadsandelarna fördelade mellan de olika upphandlingssystemen?
Tittar vi på svenska myndigheter så är TendSign det mest frekventa upphandlingsverktyget och i dag är det cirka 65 procent av marknaden som använder systemet. Andra systemleverantörer är E-Avrop (18%) och Kommers Annon (Primona) (10%) och vi kan även se att några myndigheter fortfarande publicerar sina upphandlingar på sina webbsidor.
Varför ska man bevaka offentliga affärsmöjligheter?
Eftersom det finns många upphandlingsverktyg och publika webbplatser att publicera offentliga upphandlingar på så är det viktigt att man fångar in alla upphandlingar i ett system.
Vi visade hur Visma Opic Upphandlingskoll fångar in alla dessa affärsmöjligheter men även nyttan av att se tidigare upphandlingar, vilket gör att du som anbudsgivare får fördelar som ger större möjlighet att vinna affären. Intresset för detta var stort bland deltagarna som ställde frågor om Visma Opic Upphandlingskoll Plus där Upphandlingsbiblioteket, som är en guldgruva om man vill se vad som upphandlas historiskt, ingår.
Vilka är de vanligaste misstagen när man lämnar ett elektroniskt anbud i TendSign?
Under webbinaret gick vi igenom de vanligaste misstagen när man lämnar ett elektroniskt anbud i TendSign och gav konkreta anvisningar hur man gör för att undvika dessa.
- Bifoga filer – Var bifogar man filer? Det kan man göra på två ställen. Dels i strukturerade dokument där upphandlaren skapat en fråga och aktivt frågar efter ett dokument men även i steget “Bifoga dokument”.
- Radera filer – Hur och var raderar du filer du laddat upp? Man kan endast radera filer där man laddat upp dem. Alla uppladdade filer syns i steget “Bifoga dokument” men har man laddat upp filen vid en fråga i ett strukturerat dokument är det endast där den går att radera.
- Alla frågor har ej besvarats – Detta ser man i steget “Skicka anbud” i kolumnen “Obesvarade frågor”. Innan man kan skickar in sitt anbud ska det endast finnas nollor i den kolumnen. Finns det andra siffror visar de att man missat att besvara en eller fler frågor.
- Skicka in anbudet efter färdigställande – Detta gör man i steget “Skicka anbud” genom den gröna knappen “Skicka anbud” och kan endast göras när alla frågor är besvarade.
- Återta sitt anbud – Man återtar sitt anbud i steget “Skicka anbud”. Detta kan göras efter att man skickat in sitt anbud men måste ske innan anbudstiden löpt ut.
Hur effektiviserar man bäst anbudsprocessen genom att samarbeta med andra med hjälp av Tendsign Plus?
Tendsign Pluskonto ger er organisation möjligheter att tillsammans skapa och lämna in era anbud. Ni riskerar då inte att missa att sända in ett anbud på grund av att någon blivit sjuk eller gått på ledighet. Med TendSign Plus äventyrar man inte affären.
Man kan enkelt uppgradera sitt konto till Pluskonto på startsidan för Tendsign eller så kan du lämna en intresseanmälan så hjälper vi dig med att uppgradera ditt konto.
Beställ TendSign Pluskonto
Gör en intresseanmälan här så hjälper vi dig att sätta upp ditt konto.
Hur blir jag bäst förberedd för att vinna upphandlingar?
Här gick vi igenom varför det är viktigt att titta på tidigare upphandlingar. Vi gick igenom fyra steg, där målet var att förstå vilka konkurrenter som kommer att delta, vilka volymer, vilka priser och vikten av att titta på tidigare upphandlingar och den aktuella upphandlingen. Här fick deltagarna konkreta tips för att öka sina möjligheter att vinna upphandlingar.
Försäljning till offentlig sektor.
Varför ska du som leverantör ha dialog med offentlig sektor? Vi visade vikten av att göra en bra marknadsanalys som i sin tur leder till dialog. Det är du som anbudsgivare som sitter med spetskompetens inom ditt område. Vi lyfte vikten av varför man ska hjälpa myndigheterna att köpa rätt, vilket sedan underlättar när upphandlingen kommer ut. För att effektivisera arbetet med marknadsanalysen använder många företag Visma Opic Analys, ett enkelt verktyg som ger dig en helhetsbild över din marknad.
Ytterligare en viktig del för att lyckas med sin försäljning till offentlig sektor är att man har kunskap. Kunskap är nyckeln till ett framgångsrikt arbetssätt för att vinna offentliga affärer och företag som väljer att satsa på kompetensutveckling vinner fler affärer med offentlig sektor. Som ordspråket säger “Kunskap är makt” vilket även stämmer in när man säljer till offentlig sektor.
Ronny Ågren, Product Marketing Manager Visma Commerce