Tillbaka till huvudmeny

Tio tips som får din feedback att landa mjukt

Organisationer, chefer, enskilda medarbetare och individer – alla utvecklas av att få veta vad vi kan bli bättre på. Så långt är de flesta med. Men när det kommer till att lyssna och verkligen ta till sig av någon annans framförda kritik, känner sig många påhoppade och intar en försvarsställning.


Så vill du få en kollega att bli bättre eller tillsammans lösa eller förebygga en konflikt, då gäller det att du formulerar dig så att den andre både vill och kan höra vad du säger. Här är tio tips på hur du kan bli bättre på just det med inspiration hämtad från Annika R Malmbergs bok Ta skit! Och gör det till guld.

Bli en som andra lyssnar på genom att själv kunna ta kritik. Var öppen för andras idéer, ge beröm och visa uppskattning, var hjälpsam samt visa att du kan prata om annat än dig själv.

Tänk igenom syftet. Människor har rätt att få vara annorlunda. Välj dina strider, tänk på att alla inte tänker och prioriterar som du samt ge inte kritik för att hämnas eller trycka till andra.

Skilj på sak och person. Grundregeln är att aldrig säga något negativt om en person, utan bara ha åsikter om den andres agerande. Beröm däremot går bra att strössla med helt fritt!

Var subjektiv! Inled med att säga att det här är din bild av vad som hänt och var öppen för att du kan behöva ändra uppfattning.

Välj rätt tidpunkt. Ju närmare i tid, desto bättre! Tala inte när du själv eller den du talar till är arg eller upprörd. Ta heller inte upp kritik på fredag eftermiddag eller inför semestern. Du bör finnas tillgänglig efteråt om så krävs.

Kritik i enrum, beröm i plenum. Det gör ont att få kritik. Underlätta för mottagaren genom att leverera den utan publik. Om någon däremot brutit mot en gemensam överenskommelse, har du rätt att säga att det inte är acceptabelt så alla hör.

Värna andras egon. Försvar är ett vanligt sätt att undvika obehag eller olustkänslor. Undvik alltför häftiga reaktioner genom att visa att du tror på personens förmåga att utvecklas. Börja och avsluta gärna med att ta upp något bra.

Undvik men, aldrig och alltid. Säg inte: “Texten är bra, men…” I dessa fall tenderar det snälla du sa först att få motsatt effekt och du kan till och med uppfattas som oärlig. De flesta reagerar också negativt på att få höra att de aldrig eller alltid gör en viss sak.

En mot en. Prata öga mot öga. Om du nödvändigtvis måste ha någon med dig ska även den du pratar till få ha stöd. Om inte, kommer denna att känna sig ensam, utsatt och hotad.

Förberedelser är a och o. De flesta lyckas bättre med sin leverans när de tänkt igenom och kanske har skrivit ner vad de vill säga. Beskriv beteendet du vill förändra, ge exempel och berätta hur det påverkar andra. Glöm inte att fråga hur den andre ser på det hela.

Idag kan kommuner och företag ta hjälp av AI för att snabbt få fram optimerade scheman. Klicka här, så visar vi hur det går till!