Vi befinner oss alla tre nu på Stockholmskontoret och tycker att det är roligt och skönt att vara hemma. Maria och Brian har projekt på Visma Software AB och Louise har projekt på Visma Enterprise AB.
Louise
Under senaste projektet har jag bott i Växjö måndag till torsdag vilket har varit skönt. Det har inneburit att jag kunnat fokusera 100 % på arbetet under veckorna och verkligen lärt känna de fina kollegorna och företaget där nere.
Projektet resulterade i en strategi för att onboarda redovisningsbyråer i de nya Cloudbaserade redovisningssystemen, alltså hur vi kan hjälpa kunderna att komma igång i systemen. Under projektets gång blev jag inbjuden att presentera mina resultat för VD och ledningsgrupp. Detta uppskattades och jag blev ombedd att göra ett business case av det: beräkna kostnader, intäkter och vinst som en implementering av mitt förslag skulle innebära. När jag presenterade detta på efterföljande ledningsgruppsmöte togs beslutet att mitt strategiförslag ska genomföras genom ett initialt pilottest för att därefter rullas ut i full skala om det visar sig ha gynnsamma effekter. Detta drogs igång så fort jag lämnat Växjö och projektet bakom mig, vilket känns roligt!
Vasaloppet
Här på Visma har Vasalopps-hypen varit oundviklig. Visma sponsrar alla stora längdskidlopp i Europa vilket kallas Visma Ski Classics där Vasaloppet ingår. Jag föll in i fällan/hakade på trenden och bestämde mig för att köra Vasan. Efter många träningar på bland annat Stadion runt runt i 400m-spåret med kollegor och vänner var det dags. Det var en iskall morgon i februari som jag startade i Sälen och efter många soltimmar, vackra vyer, stånkande och stönande åkte i mål som många andra skidåkare och Visma-kollegor. En fantastisk känsla som jag rekommenderar alla att testa!
Vad gör du nu?
Visma köper flera bolag om året, några av dem integreras i befintlig verksamhet medan andra får fortsätta vara egna företag. Två av bolagen, Bluegarden och Medvind, som köptes förra året ska nu integreras där jag har fått ansvar för en del. Deras order och leveransprocesser ska kartläggas och vidare ska detta automatiseras med hjälp av ett framtida system. Min uppgift är att kartlägga befintliga processer och därefter ta fram en kravställning på system samt utvärdera lämpliga system och vidare implementera detta hos de båda företagen. Integreringsprojektet är stort och vid varje nytt möte med de uppköpta bolagen uppstår nya frågor som måste hanteras. I generella termer kan man säga att integereringsarbetet handlar om att koordinera människor och processer samt en hel del problemlösning.
Brian
Projekt 3 avslutades med en komplett kartläggning för vidareutvecklingen av ett internt system hos Enterprisedivisionen. Ett JIRA-projekt har skapats för detta, tidsestimat med utvecklarna har gjorts, samt en prioritetslista på vilka BUs som kan börja onboardas när systemet har nått en viss mognadsgrad. Projekt 3 har varit en väldigt spännande resa där jag flera gånger har behövt kliva utanför min comfort zone, inte bara på en teknisk nivå utan även på en kommunikativ nivå. För att summera, så har de tre största höjdpunkterna med projektet varit att:
- Få testa på rollen som produktägare
- Få presentera en roadmap för hela divisionsledningen
- Arbeta tätt med stakeholders och kritiskt förstå deras behov för att mappa dem mot tekniska funktioner
Mitt europeiska äventyr
Detta projekt har även gett mig möjligheten att få se hur kontoren på Visma ser ut i våra grannländer. Nedan är en kartläggning på vilka länder jag har rest till för att träffa stakeholders relevanta för detta projekt:
Vad gör du nu?
Till projekt 4 har jag fått i uppgift att arbeta med dataanalys hos Software AB (Sverige). I första hand ska jag titta på att sätta upp visualiseringar i BI-verktyget Tableau för att identifiera hur mycket och vad kostnaderna är för varje avdelning. I andra hand ska jag se på hur man på ett datadrivet sätt kan analysera säljdata för att hjälpa säljavdelningen att upptäcka flaskhalsar och leads.
Maria
I Danmark har det kommit långt med tredjepartslösningar till affärssystemet, vilket betyder att det går att koppla andra funktioner till sitt affärssystem som t.ex. ett lönesystem. E-conomic erbjuder många tredjepartslösningar, dels genom deras webbsida men nu även inuti själva affärssystemet. Där har de skapat en app-plattform som heter Market och tack vare den kan kunder på ett lättare sätt integrera appar och komma igång snabbare. En kund hos e-conomic som även är kund hos tredjepartsappen kan utnyttja så kallad “plug and play” vilket betyder att genom ett knapptryck så är tredjepartsappen integrerad i affärssystemet. E-conomic ville ha hjälp att sätta upp en automatiserad marknadskommunikation runt denna plattform. Så det jag gjorde var att skapa en marknadsplan i form av ett ramverk med syfte att få till mer anpassade budskap till kunden. Mitt ramverk presenterade jag sedan för e-conomics VD, marknadschef och många andra på företaget.
Köpenhamn är en otroligt rolig stad och jag fick besök nästa varje helg av vänner och familj. Det finns mycket att se runt om i staden och det kryllar av bra restauranger, barer och caféer. Om du inte har varit där så kan jag varmt rekommendera att åka dit. Men kanske vänta lite, sommaren är nog ännu bättre!
Vad gör du nu?
Visma Software vill se över möjligheterna att använda ett nytt CRM system och min uppgift är att evaluera systemet och se till att alla avdelningarnas behov och krav kan säkerställas i det nya systemet. Därmed har jag fått göra intervjuer med de olika avdelningarna för att kunna göra en kartläggning över deras arbetsprocesser och ta reda på vad de vill kunna göra i det nya systemet. Denna information har jag sedan tagit med mig till företaget som tillhandahåller CRM-systemet för att komma fram till hur vi kan anpassa systemet efter våra behov. Vad kan vi på Visma skapa själva i systemet med våra tekniker och vad kommer vi behöva konsulthjälp till? Vi använder även en hel del program som Google, Eloqua (marketing automation tool), Gmail, etc. som vi vill kunna koppla till CRM-systemet. Därmed ser jag även över hur vi kan integrera dessa program på bästa sätt.
Sammanfattning
Om två helger ska vi samlas i Helsingfors där vi ska ha ytterligare en Management trainee samling. Denna gång är fokus på Artificiell Intelligens i Visma, våra försäljningsprocesser och vilka fasta roller som det finns i Visma. Det är under denna period som vår anställning i Vismakoncernen kommer att bestämmas. Det är med andra ord en väldigt spännande tid vi har framför oss.
Intresserad av Visma? Ta en titt på vår karriärsida för att se vad för olika möjligheter vi har för dig – som nyexad, student eller med några års erfarenhet finns det något för dig.