Almedalsveckans officiella program passerade för några dagar sedan 4 000 evenemang. Men det som utmärker de här sju dagarna är inte främst antalet aktiviteter, det är innehållet: idéer som presenteras, framtid som prognostiseras och en samtid som dissekeras. Visma Advantage ger dig som småföretagare det viktigaste från veckan.
Om det var möjligt att förflytta människor tillbaka i tiden med samma lätthet som man kan swisha pengar, så kunde exempelvis du resa till Gotland och 800-talet e. Kr. Väl där hade du kunnat placera dig själv på stranden, för att med egna ögon betrakta ett regelbundet mönster av små bodar: Visbys första bebyggelse. Staden och platsen har en lång historia. Men det som får många att återkomma till Almedalen i juli månad varje år, är inte doften och känslan av det som var – det är närheten till det som komma skall.
Almedalsveckan handlar inte om politik. Bara. Faktum är att många framåtlutade organisationer och offensiva företag finns på plats. Tillgången till beslutsfattare, till ny teknik, till idéer som ska bygga opinion och skapa affärer under de år som följer, är en starkt attraherande faktor.
Evenemang – som ger svar på kunders frågor
Innan ett företag kan sälja något måste produkten eller tjänsten byggas, uppfinnas, skapas. Sedan följer händelserna, likt de grova järnöglor som utgör länken mellan fartyget och kajen: produktion tar vid, kundbehov tillfredsställs, vinster genereras. Så plötsligt kommer ett gigantiskt teknikskifte, som gör att marknader och kunders behov förändras. Och med det växer behovet av innovation. Av innovatörer. För en produkt som sitter tyst och still när hela omvärlden tar en jättes kliv mot automatisering och digitalisering, blir en frånsprungen produkt.
Här hittar du också skälet till Visma Advantages deltagande i Almedalsveckan. Vi planerar att inte bli frånsprungna. Vi föredrar att leda föreställningen. Att fortsätta ligga först. Vilket kräver ett nyfiket sökande på alla de platser och i alla de sammanhang där svar kan fås på frågor som påverkar våra kunder, små och medelstora företag:
- vad innebär övergången till ett digitaliserat samhälle för min bransch i allmänhet och min egen verksamhet i synnerhet?
- var hittar jag den kunskap jag behöver för att åstadkomma en övergång från analogt och manuellt till digitalt och automatiserat?
- hur kan jag öka tillväxten och vinsten i mitt företag givet dessa nya förutsättningar?
- hur kan jag, i en nära framtid, sänka mina kostnader bara genom att välja gröna, klimatsmarta tjänster och produkter?
Inga små frågor precis. Men helt centrala för den som vill förstå och bli förstådd på en marknad som ömsar sitt analoga skinn.
Vad alla pratar om i Visby
Den som umgås ett ögonblick med rubrikerna till de olika evenemang och event som pågår under Almedalsveckan, kan snabbt dra några slutsatser om den tid vi lever i. Digitaliseringen har gått från att vara viktig till att bli en fråga om företags själva överlevnad; hållbarhetsfrågor påverkar nu alla människor, samtliga organisationer och varje näringslivsaktör; vi lever längre, byter karriär oftare och slutar aldrig att utbilda oss och att söka (ny) kunskap.
Men hur kan då en inbjudan till ett Almedals-event se ut, där frågor blir till svar? Exempelvis så här:
”Hur ska fastighetsägare, företag eller privatpersoner tänka och vad behöver vi göra för att nå ett fossilfritt Sverige? Vem ska betala investeringen i laddinfrastrukturen? Hur fungerar det och varför ska vi ha uppkopplade smarta laddstationer?”
De flesta människor går just nu ned i varv. Sommaren är här och med det semester samt efterlängtad tid med familj och vänner. Om du driver verksamhet, men kanske inte har möjlighet att besöka eller lägga fullt fokus på Almedalsveckan, så har vi ett förslag: titta in på den här bloggen när du får tid och lust. Visma Advantage är där för att se, lyssna och fånga upp – för att sedan återberätta det viktigaste för dig.
Det är det vi menar när vi säger att vi går under huden på de olika evenemangen.
Vi sänker dina kostnader
Till vardags arbetar vi annars med att sänka dina kostnader som företagare.