Författaren Michael Lewis bästsäljande bok ”Moneyball” beskriver hur Oakland A’s, ett professionellt amerikanskt basebollag, använde sig av noggrant utvald statistik för att bygga ett vinnande basebollag. Trots att boken gavs ut för mer än tio år sedan har dess konsekvenser för företag studerats grundligt. Ändå fortsätter många företag att ignorera vikten av att använda sig av en datadriven strategi.
Oakland A’s hade den näst minsta budgeten i ligan. Lagets General Manager, Billy Beane, förstod att de var tvungna att tänka utanför boxen för att kunna konkurrera med de andra lagen. De upptäckte att den traditionella statistiken, som de andra lagen använde sig av för att fatta beslut om vilka spelare de skulle värva, var föråldrad och hade sina brister. De började använda sig av andra parametrar för att hitta undervärderade spelare, i en process helt och hållet baserad på data. På så sätt kunde de ta bort ”magkänslan” som en komponent för värvningar från ekvationen. Detta gav framgångar på basebollplanen och gjorde att laget nådde slutspel två säsonger i rad (2002 och 2003). Efter det fick andra lag upp ögonen för deras system och kopierade modellen.
Denna modell har varit en inspirationskälla även för lag i andra sporter som använt sig av data för att skaffa sig en konkurrensfördel, vilket enkelt kan översättas till näringslivet. Företag bör ta fram och använda relevant data snarare än att förlita sig på ett fåtal välkända nyckeltal.
Vill du läsa mer om hur du och ditt företag kan lära er att använda data för att förbättra ert beslutsfattande? Läs vår guide “Insights – underbygg dina beslut med välgrundad data”.