Tillbaka till huvudmeny

Våra graduates byggde VR-spel på åtta veckor

I år har Visma Consulting två graduates, som i sitt startprojekt fick testa både Virtual Reality och Artificial Intelligence.

Logo spel Cube Smasher

Varje år anställer vi på Visma Consulting några nyexaminerade systemutvecklare som under åtta veckor får genomföra ett graduate-projekt. Syftet med projektet är att man som graduate ska få bekanta sig med de tekniker som används hos oss och även känna på att arbeta i ett projekt på det sätt som vi gör. 

I år har vi två graduates på plats ‒ Erika Jansson i Uppsala och Jonas Larsson i Skellefteå. Den uppgift de fick i sitt projekt var att göra ett spel i Virtual Reality, VR, för användning på arbetsmarknadsdagar, after works och liknande event.

‒ Spelet som vi gjort heter “Cube Smasher” och kan förklaras som ett pussel-/actionspel där spelaren ska skjuta sönder kuber som staplas på varandra för att förhindra att de når en viss höjd. Vi har även utvecklat en webbservice och en webbsida som visar scoreboards. Webbservicen är ett API som sköter kommunikation mellan spelet och hemsidan samt lagrar speldata i en databas, förklarar Erika.

Fritt fram för spelidé

Vilka tekniker som skulle användas var givna, medan Erika och Jonas själva fick bestämma spelidén baserat på kravet att spelet skulle vara anpassat för att kunna spelas på mässor och after works, dvs snabbspelat och enkelt.

‒ I projektet har vi lärt oss mycket om projektplanering och utförande där vi jobbat enligt Scrum-metoden. Vi har fått kunskap i många relevanta teknologier som ofta används inom Visma. Projektet har även gett oss en inblick i framtiden då vi har arbetat med nya teknologier som VR och AI, artificiell intelligens, säger Jonas.

Vill du veta mer om Scrum? Här får du en snabblektion.

För de tekniskt intresserade berättar de att projektet varit Microsoft-fokuserat där Erika och Jonas använt sig av C# i alla komponenter. De har även använt .Net i de webbaserade lösningarna (API och webbsida) och Azure DevOps för att planera och hantera versionshistorik. Spelet har gjorts med spelmotorn Unity.

Både roligt och utmanande

Projektet har varit jätteroligt och lärorikt, det är de överens om. Det mest utmanande har varit att lära sig alla nya teknologier men samtidigt också det roligaste! 

‒ Det var med skräckblandad förtjusning vi påbörjade projektet utan att ha någon som helst aning om vart vi var på väg. Nu åtta veckor senare kan vi med stolthet se tillbaka och känna oss nöjda med det vi åstadkommit, säger de. 

Nu när graduate-projektet avslutats går Erika och Jonas varma i kläderna in i vanliga utvecklingsuppdrag tillsammans med de team som de tillhör inom Visma Consulting.

Ta gärna en förhandstitt på spelet!

Nästa gång du besöker Visma Consulting på en arbetsmarknadsdag eller en mässa, kom in i vår monter och prova på spelet ‒ kan någon slå all-time high score?