Sveriges snabbaste Episerver-utvecklare har startat årets roadracing-säsong med två dagars träning. Han putsade på sitt personbästa och fixade med däck och bromsar. Visst skulle han vilja kunna lägga ännu mer tid på roadracing, men man måste ju jobba lite också, säger han med glimten i ögat. Nu ser vi fram emot den rosa mc:ns framfart under SM-tävlingarna 11-12 maj.
Christoffer Nordling, kan man verkligen ha en rosa hoj? Ja, kanske det är ett bra sätt att profilera sig, säger han.
‒ Jag bytte i slutet av förra året till min nuvarande hoj, en BMW S1000 RR från 2012. Den är helt och hållet rosa. Jag är inte säker på att den ska fortsätta vara det, jag kanske ska lacka om den eller byta kåpor. Min fru vill ha rosa, och hon ställer upp så mycket på mitt mc-intresse, så vill hon ha det så, så blir det nog något rosa i alla fall, säger Christoffer.
Hans mc är bara för bankörning, det går inte köra på gata med den.
‒ Motorn är original, som en vanlig hoj, den är inte trimmad eller något sådant. Men man byter ut mycket annat. Dämpningen har jag bytt ut till en bättre och jag har kraschkåpor. Andra saker byter man så att de är lätta att fixa om de går sönder och billigare. Man plockar även bort lysen och annat som inte behövs på bana för att hojen ska bli lättare. Sedan finns det en del saker som måste fixas för att man ska få köra SM. Till exempel måste vissa bultar fästas med ståltråd. Och oljepluggen får så klart inte kunna åka ut under körning.
Säkerheten främst
Att fixa säkerhetsdetaljerna är det stora jobbet inför säsongsstarten. Det måste vara klart till första tävlingen. Inför varje tävling görs en besiktning som mc:n måste gå igenom för att man ska få starta.
Både träning och tävling tar sin tid, och det blir en del väntetid mellan körpassen. Men även tiden i depån är trevlig.
‒ Man har sitt tält, sin camp, sitt bord. Mellan passen pysslar man om hojen, kollar att allt är OK. Man går runt i depån och pratar med andra. På kvällen grillar vi hamburgare tillsammans. Det blir trevlig stämning när alla gör det man tycker om, säger Christoffer.
Helgen 10-12 maj är det dags för säsongens första tävling för Christoffer och de andra i roadracingens rookie-klass. I hans klass kör de riktigt tunga mc-arna.
Roadracing är en av de snabbaste motorcykelsporterna så säkerheten har högsta prioritet. Alla förare måste vara utbildade och ha licens. I Sverige körs roadracing på asfalterade banor, specialbyggda för roadracing. Förarens utrustning ‒ skinnställ, handskar, stövlar, ryggskydd och hjälm ‒ ska vara utformad för racing och uppfylla säkerhetskraven.
Fokus på kunderna
Efter de tuffa träningsdagarna är Christoffer tillbaka på kontoret i Uppsala. Efter att ha hört till det lilla bolaget NearU är hans enhet nu en del av Visma Consulting.
‒ Den största skillnaden nu är fokuseringen. Visma Consulting strävar efter att jobba långsiktigt med stora kunder. Det är skönt, jag tycker det är kul att få vara helt inne i någonting. Att genomföra ett stort projekt och jobba vidare på och kunna förbättra kundens lösning över lång tid. Vi kan verkligen jobba långsiktigt, tillsammans med kunden, och göra något bra som håller i längden, säger han.
Visst kan det vara lite trögare nu i det större företaget, lite större process när något ska förändras.
Högt i tak på Visma
‒ Men det är ändå högt i tak i Visma Consulting. Vi har flera chefsnivåer men man kan alltid prata med vem man vill. Jag upplever att man alltid lyssnar på oss medarbetare. Och även om jobbet är intensivt så går det kombinera med ett aktivt fritidsintresse, det uppskattar jag verkligen.
En stor fördel är att Visma Consultings Episerver-team finns på flera ställen ‒ i Uppsala, Gävle och Stockholm. Christoffer och hans kollegor kunde alltså lugnt bo kvar i Uppsala när de gick över till Visma. Deras specialitet är affärskritiska webblösningar utvecklade i Episerver.
Har du själv Episerver-kompetens och tycker att Visma låter spännande? Det finns plats för fler webbutvecklare i våra team i Stockholm, Gävle eller Uppsala.