Europeisk undersökning 2024
Det europeiska klimatet för småföretag och entreprenörskap
I samarbete med Kantar har vi intervjuat 2 000 entreprenörer och företagare över hela Europa. Vill du veta vad vi kom fram till?
Om undersökningen
Att förstå de utmaningar och möjligheter som småföretag i Europa står inför
Undersökningen omfattar 2 000 entreprenörer och företagare från 12 av de 18 marknader där Visma för närvarande är verksamma. Dessa regioner, som valts ut baserat på deras demografi och andel småföretagare, inkluderar Medelhavsområdet, Benelux, Centraleuropa och Norden. Resultaten från undersökningen är uppdelade i tre kategorier.
1. Att starta ett företag
Europeiska entreprenörer som startar nya företag drivs av drömmar, men konfronteras ofta med en rad osäkerheter. Vi har undersökt deras drivkrafter, utmaningar och oro, samt identifierat tydliga trender och skillnader över hela kontinenten.
2. Att driva ett företag
Även om de europeiska företagarna motiveras av entusiasm och optimism står de inför stora utmaningar i sin dagliga verksamhet – särskilt när det gäller tidsplanering och hantering av administrativa bördor.
3. Att få företag att växa
Trots ett osäkert ekonomiskt läge är europeiska entreprenörer fulla av optimism. Vi har utforskat deras drömmar och ambitioner, de utmaningar de förväntar sig, samt den avgörande roll som teknik spelar i att forma deras väg framåt.
Insikter du kan hitta i undersökningen:
Passion driver svenskt entreprenörskap
Hela 27 procent av de tillfrågade svenska entreprenörerna uppger passion som sin främsta motivationsfaktor, i jämförelse med endast 19 procent i övriga Europa
Läs mer om detta och andra intressanta insikter om vad som motiverar, driver och utmanar svenska företagare i vårt sammanfattade pressmeddelande.
Våra produkter för småföretag i siffror:
- 1.6 miljoner kunder i Europa
- 916 miljoner euro i årlig återkommande intäkt (ARR) det senaste året
- 31% tillväxt i ARR
- +43 i genomsnittligt pNPS (produktens Net Promoter Score)