Visma Advantage vill hjälpa små och medelstora företag att ta ansvar för miljön och tänka hållbart när de gör sina inköp.
Vi är medvetna om att mindre bolag sällan har möjlighet att lägga den tid de skulle vilja på sånt som rör miljön. Vi vet också att många bolag saknar den lönsamhet som krävs för att bära de kostnader som en miljösatsning kan innebära. Framför allt inser vi att miljöfrågan är komplex, och att det kan tyckas omöjligt för en företagare att ständigt hålla sig uppdaterad.
Därför vill Visma Advantage göra det enkelt för företag att välja miljövänligt. Hur då? Genom att ge miljövänliga alternativ stort utrymme i allt från vår inköpsportal till blogginlägg och sociala medier. I största möjliga mån vill vi även lyfta fram miljövänligare alternativ till produkter som våra kunder köper mycket av. På sikt är målet att ta fram en grön inköpsportal där det enbart går att välja alternativ som är schyssta mot miljön.
Miljöhänsyn behöver inte kosta skjortan! Vår ambition är att inköpsportalen ska fungera som ett kvitto på att detta stämmer.
För att vi ska kunna nå dit måste vi lyssna på våra kunder – Sveriges småföretagare. Utan deras åsikter är det omöjligt för oss att prioritera rätt och göra största möjliga nytta för miljön. Varje vår och höst genomför vi därför Affärsbarometern, landets största undersökning av småföretagares syn på miljö och hållbarhet. Arbetet genererar varje år hundratals publiceringar av pressreleaser, debattartiklar och kommentarer.